Doonited After Coronavirus, new ‘Hantavirus’ appears in China, Man dies after testing ‘positive’News
Breaking News

After Coronavirus, new ‘Hantavirus’ appears in China, Man dies after testing ‘positive’

After Coronavirus, new ‘Hantavirus’ appears in China, Man dies after testing ‘positive’
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

There is no end to viruses in China — after the ‘killer’ Coronavirus, another deadly virus — Hantavirus has surfaced. A man died in Yunnan province of China after testing positive to Hantavirus.

The man died while on his way back to Shandong Province for work on a chartered bus, the Global Times has reported.

Global Times

@globaltimesnews

View image on Twitter

The news on Hantavirus set the panic-button across the globe on Tuesday.

People started panicking that it was another COVID-19-like killer ready to cause a new pandemic.

It has been found that humans who contract the Hantavirus usually come into contact with rodents — rat and mice.

Rodents are carrier of Hanta virus.

Hantavirus can be contracted if someone touches their eyes, nose or mouth after touching rodent droppings, urine, or nesting materials.

Early symptoms of Hantavirus include fever, headache, muscle ache, abdominal pain, dizziness, chills and abdominal problems.

Hantavirus patients also have symptoms of nausea, vomiting and diarrhoea.

Late symptoms include lungs fill with fluid and shortness of breath.




क्या है हेंटा वायरस

दरअसल हेंटा, वायरस का एक समूह है जो लोगों में विभिन्न रोगों का कारण बन सकता है. यह रेनोवायरस पल्मोनरी सिंड्रोम (HPS) और हेमोरेजिक बुखार के साथ रीनल सिंड्रोम (HFRS) पैदा कर सकता है. अगर कोई व्यक्ति चूहों के मल, पेशाब आदि को छूने के बाद अपनी आंख, नाक और मुंह को छूता है तो उसके हेंटा वायरस से संक्रमित होने का खतरा है.

लक्षण क्या हैं

हेंटा वायरस से संक्रमित व्यक्ति को बुखार, बदन दर्द, पेट-सिर में दर्द, उल्टी, डायरिया हो सकता है. इलाज में देरी होने पर इंफेक्शन व्यक्ति के फेफड़े तक पहुंच सकता है और उसे सांस लेने में तकलीफ होती है. चीन में जिस शख्स की मौत हुई उसमें भी इसी तरह के लक्षण पाए गए. सेंटर फॉर डिजिज कंट्रोल एंड प्रिवेंशन (Center for Disease Control and Prevention) के मुताबिक हेंटा वायरस से संक्रमित होने पर मौत की संभावना 38 फीसदी है.

कोरोना की तरह घातक नहीं हेंटा

स्पेस्लिस्ट डॉक्टर्स के मुताबिक हंता वायरस, कोरोना की तरह खतरनाक नहीं है क्योंकि ये हवा के रास्ते नहीं फैलता है. माना जा रहा है कि ये वायरस इंसान के चूहे या गिलहरी के संपर्क में आने से फैलता है. अगर स्वस्थ व्यक्ति हेंटा वायरस के संपर्क में आता है तो उसके संक्रमित होने का भी खतरा होता है. हालांकि ये वायरस एक इंसान से दूसरे तक नहीं फैलता इसलिए इसे कोरोना जैसा खतरनाक नहीं माना जा रहा.

सोशल मीडिया पर लोगों ने चीन को दिया दोष

सोशल मीडिया पर इस वायरस को लेकर बातें शुरू हो गई हैं. ट्विटर पर बड़ी संख्या में लोग इस खबर को ट्वीट कर चिंता जाहिर कर रहे हैं. लोगों को डर है कहीं ये वायरस कोरोना की तरह ही उनके लिए खतरा न बन जाए.

सोशल मीडिया पर लोग ये भी कह रहे हैं कि अगर चीन के लोगों ने जिंदा जानवरों को खाना बंद नहीं किया तो ऐसे नए-नए वायरस पैदा होते रहेंगे. कुछ लोगों का दावा है कि ये वायरस चूहे खाने से फैला है तो कुछ चमगादड़ या सांप खाने की बात भी कह रहे हैं.




Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Post source : nenow

Related posts

error: Be Positive Be United
%d bloggers like this: